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Yolanda Gutiérrez es una artista mexicana egresada de Escuela Nacional de Artes Plásticas de la Universidad Nacional Autónoma de México. Su obra se caracteriza por desarrollar proyectos comunitarios e instalaciones en espacio público abarcando de manera transversal diversas disciplinas como la música, la medicina, la terapia, la herbolaria y la ecología. Ha participado en diversas exposiciones colectivas e individuales en países como Alemania, Estados Unidos, Francia, España, Chile y Colombia, y su obra forma parte de colecciones de instituciones como el Museo Universitario de Arte Contemporáneo de la UNAM (MUAC) en México, el Musée de Picardie en Amiens, Francia y el Museo de Arte Miguel Urrutia en Bogotá, Colombia. Actualmente vive y trabaja en Atlixco, Puebla, en México.
'''Yolanda Gutiérrez''' is a Mexican artist with a degree from the National School of Visual Arts at Mexico’s National Autonomous University. Her work is characterized by the development of community projects and installations in public space, spanning diverse disciplines such as music, medicine, therapy, herbalism, and ecology. She has participated in various collective and individual exhibitions in countries including Germany, the United States, France, Spain, Chile, and Colombia, and her work is collected by institutions such as UNAM’s Museo Universitario de Arte Contemporáneo (MUAC) in Mexico, the Musée de Picardie in Amiens, France, and the Miguel Urrutia Art Museum in Bogotá, Colombia. She currently lives and works in Atlixco in Puebla, Mexico.


=Biografía=
=Biography=


Yolanda Gutiérrez nació en 1970 en la ciudad de México. En 1988 ingresó a la Escuela Nacional de Artes Plásticas de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Su trabajo se basa en investigar, convivir y aprender las costumbres y creencias de comunidades indígenas y campesinas mexicanas, teniendo un especial interés en las prácticas artesanales y el uso de los objetos cotidianos. Involucrando de manera transversal diferentes disciplinas como la medicina, la terapia, la herbolaria y la música, la obra de la artista se basa en las premisas de cuidado y respeto por la naturaleza y la tierra.  
Yolanda Gutiérrez was born in 1970 in Mexico City. In 1988 she enrolled in the National School of Visual Arts at Mexico’s National Autonomous University (UNAM). Her work centers on researching, living with, and learning the customs and beliefs of Mexican indigenous and peasant communities, with a special interest in artisan practices and the use of everyday objects. Involving different disciplines such as medicine, therapy, herbalism, and music, the artist's work is based on principles of care and respect for nature and the land.  
Las particularidades de su trabajo son similares a la corriente artística planteada por el estadounidense Robert Smithson denominada Land Art, la cual postula a la naturaleza como materia de creación y espacio de intervención artística, y que obtuvo gran reconocimiento a partir de la década de los sesenta. En palabras de Yolanda Gutiérrez “''La intención de mi obra es hacer del arte un medio para divinizar lo natural como fuente de vida, origen y reflejo de nuestro propio ser, buscando comunicar al espectador que la naturaleza es parte de nosotros, sensibilizándolo sobre nuestra inconsciente pero no por ello menos irresponsable separación de ella.''”<ref>Statement de la artista Yolanda Gutiérrez, recopilado en “''Fichero de artistas, Textos breves con información básica de algunos artistas''”. En https://vnarro.wordpress.com/tag/yolanda-gutierrez/</ref>
The particularities of her work are related to the artistic current proposed by the American artist Robert Smithson of the Land Art movement, which postulated nature as a material for creation and a space for artistic intervention and gained wide recognition in the sixties. In the words of Yolanda Gutiérrez, “''The intention of my work is to make art a means of deifying the natural as a source of life, origin, and reflection of our very being, seeking to communicate to the viewer that nature is part of us, making them aware of our lack of awareness, which by no means relieves us of our responsibility for our separation from it.''”<ref>Artist statement by Yolanda Gutiérrez, compiled from “Fichero de artistas, Textos breves con información básica de algunos artistas” accessed at: https://vnarro.wordpress.com/tag/yolanda-gutierrez/</ref>


===Trayectoria artística===
===Artistic career===


En 2004 participó en la exposición “''El Arte de América Latina en la Transición al Siglo XXI''” en Santiago de Chile, con la obra De las hojas sólo queda el susurro, conformada por una serie de hojas plastificadas contenidas en formas vegetales que crecen sobre carbón vegetal, aludiendo a la falsa naturaleza o al simulacro de la misma.
In 2004, she participated in the exhibition “''El Arte de América Latina en la Transición al Siglo XXI''” (Latin American Art in the Transition to the Twenty-First Century) in Santiago de Chile, with the work De las hojas sólo queda el susurro (Only a Whisper Remains of the Leaves), which consists of a series of plasticized leaves contained in vegetable forms that grow on charcoal, alluding to false nature or its simulacrum.
En 2010 en el marco de la tercera edición del “''Festival Arte por la Tierra''” en Guadalajara, México, la artista produjo paquetes de agua congelada en gel especial para la agricultura, con el objetivo de ser intervenidas por el público mediante la escritura de una serie de palabras positivas relacionadas al ciclo del agua. Esta obra se basó en la medicina japonesa de médico Masaru Emoto, que consiste en estimular energéticamente al agua con palabras positivas como el amor o el agradecimiento.  
In 2010, as part of the third edition of “''Festival Arte por la Tierra''” in Guadalajara, Mexico, the artist produced packages of water frozen in a special agricultural gel, with the aim of having the public write positive words related to the water cycle on them. This work was based on the work of the Japanese doctor Masaru Emoto, which consists of energetically stimulating water with positive words such as love or gratitude.
En 2012 impartió el taller Mandalas el arte de dibujar en círculos en el marco del Encuentro de Arte Interdisciplinario México-Canadá “''SiMBiOSiS SyMBiOSiS 2012''”, donde se trataron los fundamentos básicos de los mandalas, incluyendo sesiones de dibujo, color, geometría y significado.   
In 2012 she taught the workshop Mandalas: The Art of Drawing in Circles at the Mexico-Canada Interdisciplinary Art Encounter “''SiMBiOSiS—SyMBiOSiS''”, where the basic foundations of mandalas were discussed, including sessions on drawing, color, geometry, and meaning.   
En 2015 desarrolló el proyecto comunitario “''Recrea Xonacayucan''” enfocado en crear obras de arte ecológico en distintos escenarios del parque de San Felipe Xonacayucan, en Atlixco, donde involucró a cerca de 200 niños y jóvenes de diferentes escuelas públicas de este municipio a través de actividades lúdicas, educativas y ambientales. A partir de este proyecto, la artista fue invitada a participar con la instalación titulada Cola de Burro en el Royal Botanical Garden de Toronto, Canadá, durante los Juegos Panamericanos, inspirándose en el juego prehispánico de los antiguos pobladores mesoamericanos.  
In 2015 her community project “''Recrea Xonacayucan''” focused on creating ecological artworks in various settings of the San Felipe Xonacayucan Park in Atlixco, involving nearly 200 children and youth from various public schools in the municipality through recreational, educational, and environmental activities. Based on this project, the artist was invited to participate with the installation Cola de Burro (Donkey Tail) at the Royal Botanical Garden in Toronto, Canada, during the Pan American Games, taking inspiration from the pre-Hispanic ball game of the ancient Mesoamericans.
Ese mismo año realizaría ¿Qué te hace florecer?, intervención artística que consistió en construir una ofrenda para un árbol centenario del Parque Seisenneg en Italia, compuesta por enredaderas y flores realizadas por jóvenes estudiantes de la comunidad, en conjunto con la realización de una serie de notas escritas que respondían a la pregunta ¿Qué te hace florecer?
In the same year she produced ¿Qué te hace florecer? (What Makes You Bloom?), an artistic intervention that consisted of building an offering for a centennial tree in the Seisenneg Park in Italy, made up of vines and flowers crafted by the community’s young students, along with the realization of a series of written notes that answered title question.
En colectivo desarrollaría las instalaciones Ukiyo–e Deriva y Alba, paso de sombras, junto con José Lazcarro, May Zindel, Rita Granados, Jordan Rangel, Yelte Castro y Kenji Alvarado. Para Ukiyo–e Deriva produjeron más de 500 medusas en hojas de maíz, papel amate e hilaza de algodón, que en conjunto con un videomapping intervinieron la Casa de Arte El Leñero, en México. En el caso de Alba, paso de sombras intervinieron el antiguo convento El Carmen en Guadalajara mediante estructuras de luz y sonido interactivas, en conmemoración al Año Internacional de la Luz en 2015.
As part of a collective with José Lazcarro, May Zindel, Rita Granados, Jordan Rangel, Yelte Castro and Kenji Alvarado, she developed the installations Ukiyo-e Deriva and Alba, paso de sombras (Alba: Shadows Passing). For Ukiyo-e Deriva, they produced more than 500 jellyfish in corn leaves, amate paper, and cotton yarn, which were presented with video mapping at Casa de Arte El Leñero in Mexico. With Alba: Shadows Passing, the El Carmen former convent in Guadalajara was involved in interactive light and sound structures, in commemoration of the International Year of Light in 2015.


===Características de su obra===
===Characteristics of her work===


Su obra se caracteriza por utilizar la naturaleza como materia y espacio de intervención artística para así visibilizarla y reconocerla como fuente de vida y reflejo del ser humano. Para esto y basándose en las premisas básicas de respeto y conservación de la tierra, Gutiérrez desarrolla su trabajo partiendo de la investigación y convivencia de largos periodos con comunidades indígenas y campesinas mesoamericanas, como es el caso de los campesinos Uyiíts Kaán en Mani, Yucatan, o las comunidades indígenas Maya.  
Gutierrez’s work is characterized by the use of nature as material and as a space for artistic intervention in order to make it visible and recognize it as a source of life and reflection for human beings. To this end, and based on the principles of respect for the land and conservation, Gutiérrez develops her work through research and long periods of living with Mesoamerican indigenous and peasant communities, such as the Uyits Kaán peasants in Mani, Yucatan, and Mayan indigenous peoples.
De igual manera, se interesa por generar obras artísticas que integren diferentes técnicas y disciplinas, como la agricultura ecológica, la herbolaria Maya y la Terapia Mey, entablando relaciones continuas con los habitantes de los espacios donde realiza sus intervenciones artísticas, y utilizando materiales como el maíz y el algodón, comúnmente asociados con las culturas ancestrales latinoamericanas.  
Gutierrez is also interested in producing artistic works that integrate different techniques and disciplines, such as ecological agriculture, Mayan herbalism, and Mey Therapy, establishing continuous relationships with the inhabitants of the places where she carries out her artistic interventions. She employs materials such as corn and cotton, associated with ancestral Latin American cultures.
Su trabajo ha sido exhibido en el Museo Universitario Contemporáneo de Arte en la Ciudad de México (MUAC), en el Banco Mundial en Washington, en la Universidad Politécnica de Valencia, entre otros.
Her work has been exhibited at Museo Universitario Contemporáneo de Arte (MUAC) in Mexico City, the World Bank in Washington, and the Universidad Politécnica de Valencia, among other places.


===Obras destacadas===
===Featured works===
*'''{{Fecha|2000|link=}}''': Agualuna
 
*'''{{Fecha|2004|link=}}''': De las hojas sólo queda el susurro
*'''{{Fecha|2000|link=}}''': Agualuna (Moonwater)
*'''{{Fecha|2004|link=}}''': De las hojas sólo queda el susurro (Only a Whisper Remains of the Leaves)
*'''{{Fecha|2006|link=}}''': ICTHUS
*'''{{Fecha|2006|link=}}''': ICTHUS
*'''{{Fecha|2015|link=}}''': Cola de Burro
*'''{{Fecha|2015|link=}}''': Cola de Burro (Donkey Tail)
**¿Qué te hace florecer?
**¿Qué te hace florecer? (What Makes You Flower?)
**Alba, paso de sombras
**Alba, paso de sombras (Alba: Shadows Passing)


===Obras de Yolanda Gutiérrez en las Colecciones del Banco de la República===
===Works by Yolanda Gutiérrez in the Banco de la República Collections===


{|class="wikitable" border="0" style="background:#ffffff; width: 90%" align="top"  
{|class="wikitable" border="0" style="background:#ffffff; width: 90%" align="top"  
|+ align="center" style="background:DarkSlateBlue; color:white"|<big>'''Obras de Yolanda Gutiérrez en la Colección de Arte del Banco de la República'''</big>
|+ align="center" style="background:DarkSlateBlue; color:white"|<big>'''Works by Yolanda Gutiérrez in the Banco de la República Collections'''</big>
! width="300 px" style="background:Lavender; color:Black"|Título
! width="300 px" style="background:Lavender; color:Black"|Title
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! width="80 px" style="background:Lavender; color:Black"|Denominación
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|-
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||En esencias
||En esencias (In essences)
||1993
||1993
||Reserva
||Reserve
||Instalación
||Installation
||AP2368
||AP2368
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==Cronología==
==Timeline==


*'''{{Fecha|1970|link=}}''': nació en Ciudad de México.
*'''{{Fecha|1970|link=}}''': Born in México City.
*'''{{Fecha|1988-1992|link=}}''': estudió Licenciatura de Artes Visuales en la Escuela Nacional de Artes Plásticas de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).
*'''{{Fecha|1988-1992|link=}}''': Studied at the National School of Visual Arts at Mexico’s National Autonomous University (UNAM).
*'''{{Fecha|1993-1994|link=}}''': ganó la beca Jóvenes Creadores del Fondo Nacional para la Cultura y las Artes en el área de Escultura, Ciudad de México.
*'''{{Fecha|1993-1994|link=}}''': Won the Jóvenes Creadores fellowship from Mexico’s National Fund for Culture and the Arts in the category of sculpture.
*'''{{Fecha|1997|link=}}''': realizó su exposición individual Tierra Virgen, Museo de Arte Contemporáneo Carrillo Gil, Ciudad de México.
*'''{{Fecha|1997|link=}}''': Solo exhibition Tierra Virgen (Virgin Land), Carrillo Gil Contemporary Art Museum, Mexico City.
**participó en la Bienal de Estambul, Turquía y en la Segunda Bienal IN SITE’94, San Diego/Tijuana, Estados Unidos.
**Participated in the Istanbul Biennial, Turkey and the second InSITE Biennial in 1994 in San Diego and Tijuana.
*'''{{Fecha|1999|link=}}''': realizó su exposición individual Americana III, en Galerie Nationale du Jeu de Paume Paris, Francia.
*'''{{Fecha|1999|link=}}''': Individual exhibition Americana III, at Jeu de Paume in Paris, France.
*'''{{Fecha|2000|link=}}''': realizó sus exposiciones individuales Atl: Agua, Museo Amparo, Puebla, México, y Agualuna, Obra pública para la cuidad de Amiens.
*'''{{Fecha|2000|link=}}''': Solo exhibitions Atl
*'''{{Fecha|2004|link=}}''': expuso en Eux Vives, Regards Croisés. Maison de la Cultura Frontenac, Montreal, Canadá.
*'''{{Fecha|2004|link=}}''': Exhibited at Eux Vives, Regards Croisés, Maison de la Culture Frontenac, Montreal, Canada.
*'''{{Fecha|2005|link=}}''': realizó instalaciones en el pabellón de México, en la Exposición Universal, Aichi, Japón.
*'''{{Fecha|2005|link=}}''': Installations in the Mexican pavilion at the Universal Exposition at Aichi, Japan.
*'''{{Fecha|2006|link=}}''': realizó una exposición individual Adentrarse en la Tierra de la Abundancia, Galería de Arte Mexicano, México. Expone ICTHUS, como resultado de su residencia en el Espace d’Art, Contemporaine Andre Malraux. Colmar, Francia.
*'''{{Fecha|2006|link=}}''': Solo exhibition, Adentrarse en la Tierra de la Abundancia (Coming Into the Land of Abundance) at Galería de Arte Mexicano, Mexico. Exhibits ICTHUS, a result of her residency at Espace d'Art, Contemporaine Andre Malraux in Colmar, France.
*'''{{Fecha|2007|link=}}''': realizó una obra monumental permanente en el jardín del Hotel Mandarín, Playa del Carmen, Quintana Roo, México.
*'''{{Fecha|2007|link=}}''': Produced a permanent monumental work for the garden of Hotel Mandarín, Playa del Carmen, Quintana Roo, México.
*'''{{Fecha|2008|link=}}''': expuso en el Royal Botanical Gardens, Hamilton, Canadá y en el Sculpture Sackville 2008, Sackville, Canadá.
*'''{{Fecha|2008|link=}}''': Exhibited at the Royal Botanical Gardens in Hamilton, Canada and at Sculpture Sackville 2008 in Sackville, Canada.
*'''{{Fecha|2011|link=}}''': expuso en Hortus. Jardín de la Hermita de Santa Isabel, Mérida, Yucatán.
*'''{{Fecha|2011|link=}}''': Exhibited in Hortus, the Garden of the Hermitage of Santa Isabel, Mérida, Yucatán.
*'''{{Fecha|2012|link=}}''': participó en el festival A-Part. Chapelle de la Persévérance, Tarascon, Francia.
*'''{{Fecha|2012|link=}}''': Participated in A-Part festival at the Chapel of Perseverance in Tarascon, France.
*'''{{Fecha|2015|link=}}''': participó en el “''Merano Art & Nature - Spring 2015''”, Italia y en el Earth Art Exhibition Royal Botanical Garden, Hamilton, Toronto, Canadá.
*'''{{Fecha|2015|link=}}''': Participated in Merano Art & Nature Spring 2015 in Italy and the Earth Art Exhibition at the Royal Botanical Garden in Hamilton, Canada.
*'''{{Fecha|2015-2018|link=}}''': se convirtió en Miembro del Sistema Nacional de Creadores de Arte de México.
*'''{{Fecha|2015-2018|link=}}''': Became a member of the Mexican National System of Art Creators.




==Véase también==
==See also==


*[[Natalia Castañeda]]
*[[Natalia Castañeda]]
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*[[Luz Ángela Lizarazo]]
*[[Luz Ángela Lizarazo]]


==Referencias==
==References==


{{listaref}}
{{listaref}}


==Bibliografía==
==Bibliography==


1. Carrizosa, P. (25 de 11 de 2015). La Jornada de Oriente . Obtenido de CON RECREA XONACAYUCAN, LA ARTISTA YOLANDA GUTIÉRREZ INTEGRÓ ARTE Y NATURALEZA: https://www.lajornadadeoriente.com.mx/puebla/con-recrea-xonacayucan-la-artista-yolanda-gutierrez-integro-arte-y-naturaleza/
1.arrizosa, P. (25 de 11 de 2015). La Jornada de Oriente . Taken from "CON RECREA XONACAYUCAN, LA ARTISTA YOLANDA GUTIÉRREZ INTEGRÓ ARTE Y NATURALEZA": https://www.lajornadadeoriente.com.mx/puebla/con-recrea-xonacayucan-la-artista-yolanda-gutierrez-integro-arte-y-naturaleza/


2. Digital, G. (s.f.). Obtenido de CV Yolanda Gutierrez: http://galeriadigital.mx/portafolio/CV_Yolanda_Gutierrez.pdf
2.digital, G. (s.f.). Taken from "CV Yolanda Gutierrez": http://galeriadigital.mx/portafolio/CV_Yolanda_Gutierrez.pdf


3. Fichero de artistas. (s.f.). Obtenido de Textos breves con información básica de algunos artistas: https://vnarro.wordpress.com/tag/yolanda-gutierrez/
3.Fichero de artistas. (s.f.). Taken from "Textos breves con información básica de algunos artistas": https://vnarro.wordpress.com/tag/yolanda-gutierrez/


4. Fronda. (s.f.). Obtenido de Yolanda Gutiérrez: https://www.fronda.mx/simbiosis2012/artistas/yolanda-gutierrez/
4.Fronda. (s.f.). Taken from "Yolanda Gutiérrez": https://www.fronda.mx/simbiosis2012/artistas/yolanda-gutierrez/


==Colección de arte del Banco de la República==
==Art collection of the Banco de la República==


*Visite la obra de Yolanda Gutiérrez en [https://www.banrepcultural.org/coleccion-de-arte/obra/en-esencias-ap2368 Colección de arte]
*Visit Yolanda Gutiérrez's artwork at [https://www.banrepcultural.org/coleccion-de-arte/obra/en-esencias-ap2368 Colección de arte]


==Créditos==
==Credits==


1. Investigación y texto: Mónica Piragauta Roldán, mediadora de los Museos y colecciones del Banco de la República, para Banrepcultural.  
1.Research and text: Mónica Piragauta Roldán, mediator of Banco de la República museums and collections, for Banrepcultural.  


2. Revisión y edición de textos: Inti Camila Romero Estrada y Diana Marcela Salas Solórzano. Servicios al Público y Educativos, Unidad de Arte y Otras Colecciones (UAOC)
2.Review and editing: Inti Camila Romero Estrada and Diana Marcela Salas Solórzano. Public and Educational Services, Art, and Other Collections Unit (UAOC).


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Revisión actual - 08:58 21 sep 2021

Otros idiomas:
Yolanda Gutiérrez
Datos generales
Nombre Yolanda Gutiérrez
Fecha de nacimiento 1970
Nacionalidad Mexicana
Ocupación Artista
Formación profesional Escuela Nacional de Artes Plásticas de la Universidad Nacional Autónoma de México
País de nacimiento México
Ciudad de nacimiento Ciudad de México


Yolanda Gutiérrez is a Mexican artist with a degree from the National School of Visual Arts at Mexico’s National Autonomous University. Her work is characterized by the development of community projects and installations in public space, spanning diverse disciplines such as music, medicine, therapy, herbalism, and ecology. She has participated in various collective and individual exhibitions in countries including Germany, the United States, France, Spain, Chile, and Colombia, and her work is collected by institutions such as UNAM’s Museo Universitario de Arte Contemporáneo (MUAC) in Mexico, the Musée de Picardie in Amiens, France, and the Miguel Urrutia Art Museum in Bogotá, Colombia. She currently lives and works in Atlixco in Puebla, Mexico.

Biography

Yolanda Gutiérrez was born in 1970 in Mexico City. In 1988 she enrolled in the National School of Visual Arts at Mexico’s National Autonomous University (UNAM). Her work centers on researching, living with, and learning the customs and beliefs of Mexican indigenous and peasant communities, with a special interest in artisan practices and the use of everyday objects. Involving different disciplines such as medicine, therapy, herbalism, and music, the artist's work is based on principles of care and respect for nature and the land. The particularities of her work are related to the artistic current proposed by the American artist Robert Smithson of the Land Art movement, which postulated nature as a material for creation and a space for artistic intervention and gained wide recognition in the sixties. In the words of Yolanda Gutiérrez, “The intention of my work is to make art a means of deifying the natural as a source of life, origin, and reflection of our very being, seeking to communicate to the viewer that nature is part of us, making them aware of our lack of awareness, which by no means relieves us of our responsibility for our separation from it.[1]

Artistic career

In 2004, she participated in the exhibition “El Arte de América Latina en la Transición al Siglo XXI” (Latin American Art in the Transition to the Twenty-First Century) in Santiago de Chile, with the work De las hojas sólo queda el susurro (Only a Whisper Remains of the Leaves), which consists of a series of plasticized leaves contained in vegetable forms that grow on charcoal, alluding to false nature or its simulacrum. In 2010, as part of the third edition of “Festival Arte por la Tierra” in Guadalajara, Mexico, the artist produced packages of water frozen in a special agricultural gel, with the aim of having the public write positive words related to the water cycle on them. This work was based on the work of the Japanese doctor Masaru Emoto, which consists of energetically stimulating water with positive words such as love or gratitude. In 2012 she taught the workshop Mandalas: The Art of Drawing in Circles at the Mexico-Canada Interdisciplinary Art Encounter “SiMBiOSiS—SyMBiOSiS”, where the basic foundations of mandalas were discussed, including sessions on drawing, color, geometry, and meaning. In 2015 her community project “Recrea Xonacayucan” focused on creating ecological artworks in various settings of the San Felipe Xonacayucan Park in Atlixco, involving nearly 200 children and youth from various public schools in the municipality through recreational, educational, and environmental activities. Based on this project, the artist was invited to participate with the installation Cola de Burro (Donkey Tail) at the Royal Botanical Garden in Toronto, Canada, during the Pan American Games, taking inspiration from the pre-Hispanic ball game of the ancient Mesoamericans. In the same year she produced ¿Qué te hace florecer? (What Makes You Bloom?), an artistic intervention that consisted of building an offering for a centennial tree in the Seisenneg Park in Italy, made up of vines and flowers crafted by the community’s young students, along with the realization of a series of written notes that answered title question. As part of a collective with José Lazcarro, May Zindel, Rita Granados, Jordan Rangel, Yelte Castro and Kenji Alvarado, she developed the installations Ukiyo-e Deriva and Alba, paso de sombras (Alba: Shadows Passing). For Ukiyo-e Deriva, they produced more than 500 jellyfish in corn leaves, amate paper, and cotton yarn, which were presented with video mapping at Casa de Arte El Leñero in Mexico. With Alba: Shadows Passing, the El Carmen former convent in Guadalajara was involved in interactive light and sound structures, in commemoration of the International Year of Light in 2015.

Characteristics of her work

Gutierrez’s work is characterized by the use of nature as material and as a space for artistic intervention in order to make it visible and recognize it as a source of life and reflection for human beings. To this end, and based on the principles of respect for the land and conservation, Gutiérrez develops her work through research and long periods of living with Mesoamerican indigenous and peasant communities, such as the Uyits Kaán peasants in Mani, Yucatan, and Mayan indigenous peoples. Gutierrez is also interested in producing artistic works that integrate different techniques and disciplines, such as ecological agriculture, Mayan herbalism, and Mey Therapy, establishing continuous relationships with the inhabitants of the places where she carries out her artistic interventions. She employs materials such as corn and cotton, associated with ancestral Latin American cultures. Her work has been exhibited at Museo Universitario Contemporáneo de Arte (MUAC) in Mexico City, the World Bank in Washington, and the Universidad Politécnica de Valencia, among other places.

Featured works

  • 2000: Agualuna (Moonwater)
  • 2004: De las hojas sólo queda el susurro (Only a Whisper Remains of the Leaves)
  • 2006: ICTHUS
  • 2015: Cola de Burro (Donkey Tail)
    • ¿Qué te hace florecer? (What Makes You Flower?)
    • Alba, paso de sombras (Alba: Shadows Passing)

Works by Yolanda Gutiérrez in the Banco de la República Collections

Works by Yolanda Gutiérrez in the Banco de la República Collections
Title Year Location Technique Registration number
En esencias (In essences) 1993 Reserve Installation AP2368

Timeline

  • 1970: Born in México City.
  • 1988-1992: Studied at the National School of Visual Arts at Mexico’s National Autonomous University (UNAM).
  • 1993-1994: Won the Jóvenes Creadores fellowship from Mexico’s National Fund for Culture and the Arts in the category of sculpture.
  • 1997: Solo exhibition Tierra Virgen (Virgin Land), Carrillo Gil Contemporary Art Museum, Mexico City.
    • Participated in the Istanbul Biennial, Turkey and the second InSITE Biennial in 1994 in San Diego and Tijuana.
  • 1999: Individual exhibition Americana III, at Jeu de Paume in Paris, France.
  • 2000: Solo exhibitions Atl
  • 2004: Exhibited at Eux Vives, Regards Croisés, Maison de la Culture Frontenac, Montreal, Canada.
  • 2005: Installations in the Mexican pavilion at the Universal Exposition at Aichi, Japan.
  • 2006: Solo exhibition, Adentrarse en la Tierra de la Abundancia (Coming Into the Land of Abundance) at Galería de Arte Mexicano, Mexico. Exhibits ICTHUS, a result of her residency at Espace d'Art, Contemporaine Andre Malraux in Colmar, France.
  • 2007: Produced a permanent monumental work for the garden of Hotel Mandarín, Playa del Carmen, Quintana Roo, México.
  • 2008: Exhibited at the Royal Botanical Gardens in Hamilton, Canada and at Sculpture Sackville 2008 in Sackville, Canada.
  • 2011: Exhibited in Hortus, the Garden of the Hermitage of Santa Isabel, Mérida, Yucatán.
  • 2012: Participated in A-Part festival at the Chapel of Perseverance in Tarascon, France.
  • 2015: Participated in Merano Art & Nature Spring 2015 in Italy and the Earth Art Exhibition at the Royal Botanical Garden in Hamilton, Canada.
  • 2015-2018: Became a member of the Mexican National System of Art Creators.


See also

References

  1. Artist statement by Yolanda Gutiérrez, compiled from “Fichero de artistas, Textos breves con información básica de algunos artistas” accessed at: https://vnarro.wordpress.com/tag/yolanda-gutierrez/

Bibliography

1.arrizosa, P. (25 de 11 de 2015). La Jornada de Oriente . Taken from "CON RECREA XONACAYUCAN, LA ARTISTA YOLANDA GUTIÉRREZ INTEGRÓ ARTE Y NATURALEZA": https://www.lajornadadeoriente.com.mx/puebla/con-recrea-xonacayucan-la-artista-yolanda-gutierrez-integro-arte-y-naturaleza/

2.digital, G. (s.f.). Taken from "CV Yolanda Gutierrez": http://galeriadigital.mx/portafolio/CV_Yolanda_Gutierrez.pdf

3.Fichero de artistas. (s.f.). Taken from "Textos breves con información básica de algunos artistas": https://vnarro.wordpress.com/tag/yolanda-gutierrez/

4.Fronda. (s.f.). Taken from "Yolanda Gutiérrez": https://www.fronda.mx/simbiosis2012/artistas/yolanda-gutierrez/

Art collection of the Banco de la República

Credits

1.Research and text: Mónica Piragauta Roldán, mediator of Banco de la República museums and collections, for Banrepcultural.

2.Review and editing: Inti Camila Romero Estrada and Diana Marcela Salas Solórzano. Public and Educational Services, Art, and Other Collections Unit (UAOC).


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Colección Filatélica

Estampillas colombianas. Rarezas y curiosidades que podrás conocer explorando esta colección.

Colección Etnográfica de Leticia

Elementos vivos de las comunidades indígenas que habitan la región de la Amazonía colombiana.