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Nombre | Texto actual |
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h inglés (en) | In the mid-eighties, as a young artist, she presented one of her most powerful works in the series “''Para concebir''” (To Conceive), recognized for renewing the language of photography in Latin America. In this period of her career, motherhood became the vehicle for her visual work, as she experienced the intersection of the transformations of her body and the discourses and norms that prescribe maternal performance in Cuban culture. The photographs in the series show the influence of Cuban conceptual artist Ana Mendieta and American photographer Cindy Sherman. As a young mother in 1987, she continued to explore this theme with the series “''Recuerdos de nuestro bebé''” (Memories of Our Baby). In the following decade, the artist's career moved away from the autobiographical theme of motherhood towards the investigation of the feeling of loneliness as a human experience. This is expressed in works such as “''Lo que allí se siente''” (What Is Felt There) and “''Todo lo tengo, todo me falta''” (I’ve Got It All, I Lack It All). In this stage, she also dedicated works to representations of the Orishas, divinities of the Yoruba religion transported from Africa to Cuba and Brazil especially through the diasporic migration that occurred during the European occupation of the Americas. Some of these deities are the subject of her photographs: Eleggua, Yemayá, Ochún. From 2000 onwards, Pérez produced video work consistently alongside her photographic work. |
h español (es) | A mediados de los años ochenta, siendo una artista joven, presentó una de sus obras más potentes en la serie “''Para concebir''”, reconocida por su valor renovador del lenguaje fotográfico en América Latina. En este periodo de su carrera, la maternidad se convirtió en vehículo de su trabajo plástico, al experimentar el cruce de las transformaciones de su cuerpo y los discursos y normas que prescriben el desempeño materno en la cultura cubana. Las fotografías de la serie muestran la influencia de la artista conceptual cubana Ana Mendieta y de la fotógrafa estadounidense Cindy Sherman. Siendo una madre joven, en 1987 continuó la exploración de este tema con la serie “''Recuerdos de nuestro bebé''”. La siguiente década en la carrera de la artista se distancia del carácter autobiográfico asociado a la maternidad, para desplazarse hacia la investigación del sentimiento de soledad como experiencia humana. Esto se expresa en obras como “''Lo que allí se siente''” y “''Todo lo tengo, todo me falta''”. En esta etapa también dedica sus obras a las representaciones de los orishas, divinidades de la religión yoruba trasladadas desde África especialmente hasta Cuba y Brasil, a través de la diáspora ocurrida durante la ocupación europea en América. Algunas de estas deidades son motivo de sus fotografías: Eleggua, Yemayá, Ochún. A partir del 2000, Pérez profundiza en el video en relación permanente con su obra fotográfica. |