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Nombre | Texto actual |
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h inglés (en) | Upon completing her university education, Teresa Cuéllar became involved in the Bogota art scene, practicing painting and exhibiting her work in national and young artists’ shows. Between 1960 and 1961 she carried out a specialization at the University of Rome, and on her return to Colombia was responsible for giving drawing classes at the University of Los Andes, where she taught for 8 years. From this period her interest in still lifes stands out, as made evident by various individual exhibitions in galleries in Bogotá, Cali, Medellín and Barranquilla. Exhibition titles such as Naturalezas vivas (Living still lifes), Acercamientos vivos (Living approaches) and Neobodegones (Neo-still lifes) hinted at a novel way of tackling still lifes through the management of color, format and technique. Without neglecting her work with still lifes, from the 1970s Cuéllar featured in exhibitions on Colombian sketchers and Hispano-American printmakers. It was a time when many artists were expressing great enthusiasm for printmaking techniques, and producing their creations in graphic workshops in cities such as Cali and Bogotá. During this decade, Teyé took part in the graphic arts biennials that took place in Cali and entered the MoMA collection in 1973 with the lithograph “La niña de papel” (The paper girl). Around the mid-1980s, Teyé was mentioned as one of the greats of Colombian art, and as one of the leading female exponents of painting in the country. She maintained a healthy and consistent rate of production until the 1990s, and at the start of the decade she moved to a family farm in Chia, a municipality that borders with the capital Bogotá, where she would develop a new focus on landscapes. Her landscapes, such as those exhibited in early 2014 in the[[Débora Arango Pérez]] Hall of the Economic Culture Fund, portray the colors and textures that usually go unnoticed by the inhabitants of the Bogotá plain<ref>Interview with the artist for the informative culture and entertainment platform “En órbita” on February 4, 2014, whose content has been broadcast through RTVC public channels such as Señal Colombia, Señal Radiónica and Señal Radio Colombia: https://www.youtube.com/watch?v=T391FTy6iYM</ref>. This work to represent her environment has developed in tandem with her family’s restoration and revitalization of the plot of land where the farm is located, which for many years was used as a quarry and left in an advanced state of erosion. |
h español (es) | Al terminar su formación universitaria, Teresa Cuéllar se incorporó a la escena artística bogotana practicando la pintura y poniendo su obra en salones nacionales y de artistas jóvenes. Entre 1960 y 1961 se especializó en la Universidad de Roma y al regresar a Colombia es encargada de clases de dibujo en la Universidad de los Andes, donde ejerció la docencia durante ocho años. De esta época resalta su interés por las naturalezas muertas, como fue evidente en varias exposiciones individuales en galerías de Bogotá, Cali, Medellín y Barranquilla. Nombres de exposición como Naturalezas vivas, Acercamientos vivos o Neobodegones daban cuenta de una forma original de abordar el bodegón a través del manejo del color, el formato y la técnica. Sin dejar de lado su trabajo con los bodegones, a partir de los años setenta, Cuéllar aparece en exposiciones sobre dibujantes colombianos y grabadores hispanoamericanos. Es un momento en el que varios artistas expresan gran entusiasmo por las técnicas de grabado y producen su obra en talleres de gráfica en ciudades como Cali y Bogotá. Durante esta década, Teyé participa en las bienales de artes gráficas que tuvieron lugar en Cali y en 1973 ingresa a la colección del MoMA con la litografía La niña de papel. Hacia mitad de los años ochenta, Teyé es mencionada como una de las grandes del arte colombiano y como una de las principales exponentes femeninas de la pintura en el país. Mantiene un ritmo de producción nutrido y constante hasta los años noventa y a comienzos de esta década se instala en una finca familiar en Chía, municipio que colinda con la capital, en donde desarrolla un nuevo enfoque en el paisaje. Paisajes suyos, como los expuestos a comienzos del 2014 en la sala [[Débora Arango Pérez]] del Fondo de Cultura Económica, muestran los colores y texturas generalmente desapercibidos por los habitantes de la sabana de Bogotá<ref>Entrevista con la artista para la plataforma informativa de cultura y entretenimiento “''En órbita''” el 4 de febrero de 2014, que ha transmitido sus contenidos a través de medios públicos de RTVC, como Señal Colombia, Señal Radiónica y Señal Radio Colombia: https://www.youtube.com/watch?v=T391FTy6iYM</ref>. Este trabajo de representación de su entorno ha corrido paralelamente a la recuperación y revitalización por parte de la familia, del terreno en el que está ubicada la finca, que durante varios años funcionó como una cantera y quedó en avanzado estado de erosión. |