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 h English (en)Viteri’s artistic production began in the nineteen seventies when she focused on the popular, every day, ironic, and satirical aspects of human reality. The search for a personal aesthetic, motivated by her perception of the world, was a recurrent theme in these years. Her introduction of the techniques of engraving in the Panama university made it possible for her to train new generations of graphic artists and to take the initiative in innovative events such as the establishing of another engraving workshop in the Panamanian Institute of Art. Towards the end of the seventies, she exhibited at the Biennial of Graphic Art of Puerto Rico in 1979.
In 1980, Viteri presented the project Once Grabados (Eleven Engravings) which brought together renowned Panamanian artists of the time. She then began directing the engravings department at Ediciones Panarte, published by the Panamanian institute. In 1982, she traveled to Cuba to study lithography at the Experimental Graphic Workshop in Havana and a year later, in 1983, she traveled to Spain to specialize in lithography at Blau, then returned to Panama and presented his work Espacios pictoricos (Pictorial Spaces), considered the first artistic installation in the country.<ref>Tiempo, memoria y vida. Aproximación a la obra de Alicia Viteri https://villegaseditores.com/alicia-viteri-memoria-digital-tiempo-memoria-y-vida-aproximacion-a-la-obra-de-alicia-viteri#titulo</ref> A year later, she traveled to Colombia to participate in the Engraving Club in the city of Cali and in the Popayan Religious Music Festival. An important honor in her career was the National Prize for Painting at the XXX Colombian Artists’ Salon in 1986. In the early nineteen nineties, she suspended graphic work in engraving due to health problems. Five years later, she renewed her artistic approach, focusing on nature. Another five years later, in 2000, she began concentrating on digitalized photography.
 h Spanish (es)Su producción artística empezó en la década de 1970 cuando se enfocó en lo popular y cotidiano y en lo irónico y satírico de la realidad humana. De igual forma, fue recurrente en estos años la búsqueda de una estética personal, motivada por su percepción del mundo. El hecho de haber introducido en Panamá la enseñanza de la técnica de grabado, le posibilitó formar nuevas generaciones de artistas gráficos y tomar la iniciativa de hechos novedosos como la fundación de otro taller de grabado en el Instituto Panameño de Arte Panarte. Finalizó la década de los 70 exponiendo en la Bienal de Arte Gráficas de Puerto Rico en 1979.
Para 1980 presentó el proyecto “''Once grabados''” que reunió a renombrados artistas panameños de aquel tiempo. Luego tomó la dirección de grabados en la publicación “''Ediciones Panarte''” del instituto panameño. En 1982 viajó a Cuba para estudiar litografía en el Taller Experimental de Gráfica de La Habana y un año más tarde, en 1983 viajó a España para especializarse en litografía en el taller Blau, luego regresó a Panamá y presentó su obra “''Espacios pictóricos''”, considerada la primera instalación artística en el país<ref>Tiempo, memoria y vida. Aproximación a la obra de Alicia Viteri https://villegaseditores.com/alicia-viteri-memoria-digital-tiempo-memoria-y-vida-aproximacion-a-la-obra-de-alicia-viteri#titulo</ref>
. Un año más tarde, viajó a Colombia para participar en el “''Club del grabado''” en la ciudad de Cali y en la edición del Festival de Música Religiosa de Popayán. Un reconocimiento importante en su carrera fue la obtención del Premio Nacional de Pintura en el XXX Salón de Artistas Colombianos en 1986. Iniciando la década de 1990 y por problemas de salud, suspendió su obra gráfica en grabado. Cinco años más tarde, se renovó artísticamente, enfocándose a la naturaleza y otros cinco años después, en el 2000, concentró su obra en la fotografía digitalizada.