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 h inglés (en)Black and white photography is crucial in Marta María Pérez's work. In some of her projects, text written on the photographs points to the effective value of language in the Santeria tradition and is not simply a description or translation of the image. These images study the relationship between body and language, taking the artist's own body as a center for the compositions and building self-portraits through which she embodies other people whose religious and cultural experiences she makes visible.

In her approach to the popular cults of Cuba, Peréz has integrated exhaustive documentation with a proximity to the people who practice such rites. The results reflect her observations, but also her own experiences as carrier of her country's traditions. Her works refer to women's experience as desiring beings, who embody pain and social mandates in their role as the reproducers of life. As regards Santeria, there are also reflections on ritual, magic, superstition, and death as organizing elements in the world of the living.

In her video works, her body becomes an offering. This medium has allowed her to move from the gaze of the past, which comes across in her photographs, to visions of the present and future that, in any case, continue and arise from some of her photographic work.
 h español (es)La fotografía en blanco y negro es crucial en la obra de Marta María Pérez. En algunos de sus proyectos, la inclusión de texto escrito en las fotografías señala el valor efectivo del lenguaje en la tradición de la santería y no alude simplemente a la descripción o la traducción de la imagen. Estas imágenes estudian la relación cuerpo-palabra, tomando el propio cuerpo de la artista a manera de centro para las composiciones y construyendo autorretratos a través de los cuales encarna a otras personas de quienes hace visibles sus experiencias religiosas y culturales. 
En su acercamiento a los cultos populares cubanos, Pérez ha integrado una exhaustiva documentación con la proximidad a personas que practican dichos cultos. Los resultados reflejan sus observaciones, pero también sus propias vivencias como portadora de las tradiciones de este país. Sus obras se refieren a la experiencia de las mujeres como seres deseantes, que encarnan el dolor y los mandatos sociales sobre su función como reproductoras de la vida. En relación con la tradición de la santería, aparecen también reflexiones sobre lo ritual, lo mágico, la superstición y la muerte, siendo éstos elementos organizadores en el mundo de los vivos. 
En las obras de video, su cuerpo adquiere el sentido de una ofrenda. Este medio le ha permitido transitar desde la mirada del pasado que se percibe en sus fotografías, a visiones del presente y el futuro que, en todo caso, continúan y surgen a partir de algunos trabajos fotográficos.