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 h inglés (en)The career of Oscar Muñoz began in the 1970s with series of drawings, which incorporated photography without a conceptual interest in the medium and followed the currents of realism and hyperrealism that were dominant at the time. His work was close to that of other artists such as Ever Astudillo, Fernell Franco, Edgar Negret, Phanor Satizábal, María de la Paz Jaramillo and Pedro Alcántara Herrán, with the latter two being very close peers in the Experimental Graphic Workshop. The influence of the previous generation of artists also persisted at that time, including Bartelsman, Lucy Tejada and María Thereza Negreiros. A range of works by Muñoz from this decade are part of the collections of Colombia’s foremost art museums.
During the 1980s, the art scene was witness to a saturation of drawing and graphic art that resulted in events and collective projects related to the mediums coming to an end. For many artists, this signified a return to periods of introspective and relatively isolated work. For Muñoz, this period was characterized by a transition from the dark images of the 1970s to other, more luminous art. His experimentation with the Cortinas de baño (Shower curtains) dates from this decade, and the piece marks a shift in his use of materials and mediums.
From the 1990s, Muñoz delved deeper into experimentation with new methodologies based on his initial experience with drawing, printmaking and photography, which he now blended with video, sculpture and installation. The challenges posed by the works he created from then on entailed technical support for the sound, visual and photographic handling. He continued to use materials over the medium of water, as in Narciso (Narcissus), and incorporated steam as an image developer, as can be seen in Aliento (Breath). Some of these works entered the collections of London’s Tate Modern Gallery, the New York Museum of Modern Art (MoMA), the Los Angeles County Art Museum (LACMA) and the Daros Latinamerica Collection in Zurich<ref>Press release, Hasselblad Foundation, Gothenburg, March 8 2018.</ref>.
In 2005, Muñoz set out to be a cultural manager with the creation of Lugar a Dudas, a space to promote the visual arts in Cali based on a residency program for young artists.
 h español (es)La carrera de Oscar Muñoz inició en la década de 1970 con series de dibujos que incorporaban la fotografía sin un interés conceptual en dicho medio, y siguiendo las corrientes del realismo e hiperrealismo que dominaban en el periodo. Su trabajo fue cercano al de otros artistas como Ever Astudillo, Fernell Franco, Edgar Negret, Phanor Satizábal, María de la Paz Jaramillo y Pedro Alcántara Herrán, siendo los dos últimos compañeros muy próximos en el Taller de Gráfica Experimental. Para este momento perduraba también la influencia de una generación anterior de artistas, a la que pertenecieron Jan Bartelsman, Lucy Tejada y María Thereza Negreiros. Varias obras del artista en esta década integran las colecciones de los principales museos de arte en Colombia.
En los años ochenta, la escena artística observó la saturación del dibujo y la gráfica, por lo cual se disolvieron eventos y proyectos colectivos relacionados con estos medios. Esto significó para muchos artistas una vuelta a periodos de trabajo introspectivo y relativamente aislado. Para Muñoz, este periodo se caracterizó por una transición desde las imágenes oscuras de los setenta, a unas más luminosas. De esta década es la experimentación con las Cortinas de baño, obra que marca un giro en el uso de las materias y los medios.
A partir de la década de 1990, el artista profundizó en la experimentación con nuevas metodologías, partiendo de su experiencia inicial con el dibujo, el grabado y la fotografía, ahora fusionados con el video, la escultura y la instalación. Los desafíos planteados por las obras desarrolladas desde entonces, han implicado apoyos técnicos para el tratamiento sonoro, visual y fotográfico. Continúa usando materiales sobre soportes de agua como en Narciso e integra el vapor como revelador de imágenes, lo que se aprecia en Aliento. Algunas de estas obras ingresan a las colecciones de la Tate Modern Gallery de Londres (TATE), el Modern Museum of Art (MoMA) de Nueva York, el Museo de Arte del Condado de los Ángeles (LACMA) y la colección Daros Latinamerica de Zúrich <ref>Comunicado de prensa, Fundación Hasselblad, Gotemburgo, 8 de marzo de 2018</ref>.
En 2005, Muñoz se proyecta como gestor cultural con la creación de Lugar a dudas, espacio de promoción de las artes plásticas en Cali basado en un programa de residencias para jóvenes artistas.