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 h inglés (en)Drawing is a cross-cutting element in the visual work of Oscar Muñoz. After opting to focus on urban landscapes in the 1970s, he has explored drawing using a variety of materials and formats: light and shade, outlines and contrasts, and the function of dividing and structuring what is observed that is involved in the practice. Beyond its technical definition, Muñoz highlights the relevance of drawing as an activity of thought. Vital to these reflections has been the essay “''The Craftsman''” by the American sociologist Richard Sennett. 
From the outset, Muñoz’s work has been recognized for its sensitivity to historical and social phenomena in Colombia. In the numerous international exhibitions devoted to his career, he has been highlighted for his approach to themes such as memory, forgetting, and appearance and disappearance in photographic images. Following his youthful interest in the living conditions of tenement houses in Cali, in his more recent work he makes use of archive images that bring into the present public and anonymous scenes and figures from the social and political violence in the country. The indefinable position of his images in the instant before and after fixing was the reason for his technique being defined using the expression “''protograph''”. 
In an interview for his retrospective exhibition in Bogotá in 2011, he revealed details of his subjective and environmental experience that enable a clear interpretation of some of the most significant traits of his work. The monochrome nature of the majority of his works and the predominance of black and white are related to his color blindness. Moreover, the climate of Cali and the city’s moist, warm haze, known as “''calina''” or “''calima''”, leads to blurry and distorted sight: “''A long time ago, I said somewhere that there’s a time of day in Cali when people seem to crumble apart''”.
 h español (es)El dibujo ha sido un elemento transversal en la obra plástica de Oscar Muñoz. A partir de su opción por el paisaje urbano en los años setenta, ha explorado el dibujo con distintas materias y formatos, la luz y la sombra, los contornos y contrastes, y la función de división y estructuración de lo observado que conlleva esta práctica. Más allá de su definición técnica, el artista señala la relevancia del dibujo como actividad de pensamiento. Para estas reflexiones ha resultado clave el ensayo El artesano del sociólogo estadounidense Richard Sennett. 
La obra de Muñoz es identificada desde sus comienzos por su sensibilidad frente a los fenómenos históricos y sociales de Colombia y en las numerosas exposiciones internacionales dedicadas a su trayectoria se le destaca por el abordaje de temas como la memoria, el olvido, y la aparición y desaparición en la imagen fotográfica. Tras su interés juvenil por las condiciones de habitabilidad en los inquilinatos de Cali, en obras más recientes hace uso de imágenes de archivo que traen al presente escenas y figuras públicas y anónimas de la violencia sociopolítica en el país. La ubicación indefinible de sus imágenes en el antes y el después de la fijación fue la razón para definir su técnica con la expresión “''protografía''”. 
En una entrevista para su exposición retrospectiva en Bogotá en 2011, reveló detalles de su experiencia subjetiva y ambiental que permiten interpretar con claridad algunos de los rasgos más importantes de su obra. El carácter monocromático de la mayoría de sus obras, y la presencia mayoritaria del blanco y el negro se relacionan con su daltonismo. Por otra parte, el clima de Cali y su bruma húmeda y cálida en ciertos momentos del día, llamada “''calina''” o “''calima''”, genera una visión borrosa o distorsionada: “''En alguna parte dije hace mucho que hay una hora del día en Cali en que las personas parecerían desmoronarse''.”