(Página creada con «==Timeline== *'''{{Fecha|1907|link=}}''': Born in Medellin, the eighth daughter in a large family. *'''{{Fecha|1920|link=}}''': After falling ill with malaria, she returns…»)
 
Sin resumen de edición
 
Línea 4: Línea 4:
*'''{{Fecha|1920|link=}}''': After falling ill with malaria, she returns from her sister's house in La Estrella to Medellín with her parents, and enters the María Auxiliadora School.
*'''{{Fecha|1920|link=}}''': After falling ill with malaria, she returns from her sister's house in La Estrella to Medellín with her parents, and enters the María Auxiliadora School.
*'''{{Fecha|1932|link=}}''': Begins taking classes with Eladio Vélez and enters the Institute of Fine Arts in Medellín.
*'''{{Fecha|1932|link=}}''': Begins taking classes with Eladio Vélez and enters the Institute of Fine Arts in Medellín.
*'''{{Fecha|1935|link=}}''': After seeing the murals of Pedro Nel Gómez in the Municipal Palace, she decides to become his student.
*'''{{Fecha|1935|link=}}''': After seeing the murals of [[Pedro Nel Gómez]]  in the Municipal Palace, she decides to become his student.
*'''{{Fecha|1937|link=}}''': Participates in the painting exhibition at Club La Unión in Medellín with the other students of Pedro Nel Gómez.
*'''{{Fecha|1937|link=}}''': Participates in the painting exhibition at Club La Unión in Medellín with the other students of Pedro Nel Gómez.
*'''{{Fecha|1938|link=}}''': Abandons classes with Pedro Nel Gómez and dedicates herself to painting in her workshop.
*'''{{Fecha|1938|link=}}''': Abandons classes with [[Pedro Nel Gómez]]  and dedicates herself to painting in her workshop.
*'''{{Fecha|1939|link=}}''': Wins first prize in the Exhibition of Professional Artists  at the Club La Union in Medellin, generating controversy in Medellín high society for including two nudes.
*'''{{Fecha|1939|link=}}''': Wins first prize in the Exhibition of Professional Artists  at the Club La Union in Medellin, generating controversy in Medellín high society for including two nudes.
*'''{{Fecha|1940|link=}}''': Invited by Jorge Eliécer Gaitán, she holds a solo exhibition at Teatro Colón in Bogotá, which is soon closed under pressure from the Bogotá high society, spearheaded by Laureano Gómez.
*'''{{Fecha|1940|link=}}''': Invited by Jorge Eliécer Gaitán, she holds a solo exhibition at Teatro Colón in Bogotá, which is soon closed under pressure from the Bogotá high society, spearheaded by Laureano Gómez.

Revisión actual - 20:34 20 sep 2021

Información acerca del mensaje (contribuir)
Este mensaje no tiene documentación. Si sabes dónde o cómo se usa este mensaje, puedes ayudar a los otros traductores añadiendo documentación a este mensaje.
Definición del mensaje (Débora Arango Pérez)
== Cronología ==
*1907: Nace en Medellín, es la octava hija de una familia numerosa. 
*1920: Después de enfermarse de paludismo, regresa de la casa de su hermana en La Estrella a Medellín con sus padres, e ingresa al Colegio María Auxiliadora. 
*1932: Comienza clases con Eladio Vélez y entra al Instituto de Bellas Artes de Medellín.
*1935: Después de ver los murales de [[Pedro Nel Gómez]] en el Palacio Municipal decide convertirse en su alumna.
*1937: Participa en la Exposición de Pintura en el Club la Unión en Medellín junto a las demás alumnas de Pedro Nel Gómez. 
*1938: Abandona las clases con [[Pedro Nel Gómez]] y se dedica a pintar en su taller.
*1939: Gana el primer premio en el Primer Salón de Artistas Profesionales en el Club la Unión de Medellín, generando polémica en la sociedad medellinense al incluir dos desnudos.
*1940: Invitada por Jorge Eliécer Gaitán, realiza una exposición individual en el Teatro Colón de Bogotá, pero es clausurada por presión de la sociedad capitalina en cabeza de Laureano Gómez. 
*1944: Conforma el grupo “Los Independientes” junto a otros artistas proponiendo la pintura mural como arte para el pueblo ; 1946: Viaja a México a estudiar Pintura Mural en la Escuela Nacional de Bellas Artes. 
*1948: Termina el Mural Sobre la Recolección del Fique en la Compañía de Empaques de Medellín.
*1953: Viaja a España a estudiar en la Academia de San Fernando.
*1955: Sus obras expuestas en el Instituto de Cultura Hispánica Madrid son descolgadas por el gobierno franquista sin ninguna explicación.
*1957: Decide descolgar su exposición individual en la casa Mariana de Medellín debido a presiones políticas.
*1957: viaja a Londres a estudiar cerámica y pintura en el Technical College of Reading de Londres.
*1960: Decide aislarse en su “Casablanca” en Envigado.
*1975: Exposición retrospectiva de su obra en la Biblioteca Pública Piloto de Medellín, curada por Elkin Alberto Mesa.
*1977: Sus obras participan en la exposición del MAMBO (Museo de Arte Moderno de Bogotá) Arte y Política organizada por Eugenio Barney.
*1980: En la exposición Antioquia y la Década de los setenta  del MAMM (Museo de Arte Moderno de Medellín) se incluyen obras de Débora Arango.
*1981: Hace parte de la exposición Diez Maestros Antioqueños, curada por el pintor Jorge Cárdenas.
*1984: Exposición retrospectiva curada por Alberto Sierra en el MAMM e itinerante en la BLAA (Biblioteca Luis Ángel Arango).
*1986: Dona al MAMM 233 obras de su autoría.
*1996: La BLAA realiza una de las exposiciones retrospectivas más grandes, con 269 obras.
*2004: El Ministerio de Cultura declara las 233 obras como Bien de Interés Cultural de carácter nacional.
*2005: Muere en su casa en Envigado.
* 2016: El Banco de la República lanza su nueva colección de billetes entre los cuales se encuentra el nuevo billete de 2000 que incluye un homenaje a la artista <ref>[http://www.banrep.gov.co/es/video-29-11-2016-2| Conozca el nuevo billete de $2 mil]</ref>

Timeline

  • 1907: Born in Medellin, the eighth daughter in a large family.
  • 1920: After falling ill with malaria, she returns from her sister's house in La Estrella to Medellín with her parents, and enters the María Auxiliadora School.
  • 1932: Begins taking classes with Eladio Vélez and enters the Institute of Fine Arts in Medellín.
  • 1935: After seeing the murals of Pedro Nel Gómez in the Municipal Palace, she decides to become his student.
  • 1937: Participates in the painting exhibition at Club La Unión in Medellín with the other students of Pedro Nel Gómez.
  • 1938: Abandons classes with Pedro Nel Gómez and dedicates herself to painting in her workshop.
  • 1939: Wins first prize in the Exhibition of Professional Artists at the Club La Union in Medellin, generating controversy in Medellín high society for including two nudes.
  • 1940: Invited by Jorge Eliécer Gaitán, she holds a solo exhibition at Teatro Colón in Bogotá, which is soon closed under pressure from the Bogotá high society, spearheaded by Laureano Gómez.
  • 1944: Forms the group Los Independientes with other artists, proposing mural painting as art for the people.
  • 1946: Travels to Mexico to study mural painting at the National School of Fine Arts.
  • 1948: Completes the mural on fique collection at Compañía de Empaques de Medellín.
  • 1953: Travels to Spain to study at the San Fernando Academy.
  • 1955: Works exhibited at the Institute of Hispanic Culture in Madrid are taken down by Franco's government without any explanation.
  • 1957: Decides to take down her solo exhibition at Casa Mariana in Medellin under political pressure.
  • 1957: Travels to London to study ceramics and painting at the Reading Technical College in London.
  • 1960: Retreats to her home La Casablanca in Envigado.
  • 1975: Retrospective exhibition of her work at the Pilot Public Library of Medellín, curated by Elkin Alberto Mesa.
  • 1977: Her works participate in the MAMBO (Bogotá Museum of Modern Art) exhibition Art and Politics, organized by Eugenio Barney.
  • 1980: exhibition Antioquia and the Seventies (Antioquia y la Década de los setenta) at MAMM (Medellín Museum of Modern Art) includes works by Débora Arango.
  • 1981: Participates in the exhibition Ten Masters from Antioquia (Diez Maestros Antioqueños), curated by the painter Jorge Cárdenas.
  • 1984: Retrospective exhibition curated by Alberto Sierra at MAMM, traveling to BLAA (Luis Ángel Arango Library).
  • 1986: Donates 233 of her own works to MAMM.
  • 1996: BLAA holds one of the largest retrospective exhibitions with 269 of her works.
  • 2004: The Ministry of Culture declares 233 of her works to be of national cultural interest.
  • 2005: Dies at home in Envigado.
  • 2016: Banco de la República launches its new collection of banknotes, among which is the new 2,000 peso banknote that is a tribute to the artist.[3]