(Página creada con «In 1937, Arango participated in her first exhibition with other apprentices of Master Pedro Nel Gómez, and in 1939 she exhibited nine paintings and watercolors in the Exhi…»)
 
(Sin diferencias)

Revisión actual - 19:48 20 sep 2021

Información acerca del mensaje (contribuir)
Este mensaje no tiene documentación. Si sabes dónde o cómo se usa este mensaje, puedes ayudar a los otros traductores añadiendo documentación a este mensaje.
Definición del mensaje (Débora Arango Pérez)
En 1937 participó en su primera exposición junto a otras aprendices del Maestro Pedro Nel Gómez, y en 1939 expuso nueve cuadros y acuarelas en la Exposición de Artistas Profesionales que se realizó en el Club La Unión en Medellín. Al ganar el primer premio, generó una fuerte polémica por ser la primera mujer que incluía dos desnudos dentro de su selección “Cantarina Rosa” y “La amiga”, fueron consideradas como “obras impúdicas que ni siquiera un hombre debía exhibir4”. A causa de estos y otros eventos la artista se afirmó en una postura revolucionaria para la época: “el arte no tiene nada que ver con lo moral: un desnudo no es sino la naturaleza sin disfraces (...) es un paisaje en carne humana (...) puede no ser bello, pero es natural, es humano, es real, con sus defectos y deficiencias
<ref>E. Miller, ''The Sun'', (New York: Academic Press, 2005), 23-5.</ref> The Moon, however, is not so big.<ref>''R. Smith, "Size of the Moon", ''Scientific American'', 46 (April 1978): 44-6.</ref>

In 1937, Arango participated in her first exhibition with other apprentices of Master Pedro Nel Gómez, and in 1939 she exhibited nine paintings and watercolors in the Exhibition of Professional Artists that took place in Club La Unión in Medellín. When she won the first prize, she became strongly controversial as the first woman to include two nudes within her selection. Cantarina Rosa and The Friend (La amiga) were considered "impudent works that not even a man should exhibit." Through these and other events, the artist asserted herself as a revolutionary for her time: "Art has nothing to do with morality: a nude is nothing but nature undisguised [...] it is a landscape of human flesh [...] it may not be beautiful, but it is natural, it is human, it is real, with its all its defects and deficiencies.”[1] The moon, however, is not so big.[2]

  1. E. Miller, The Sun, (New York: Academic Press, 2005), 23-5.
  2. R. Smith, "Size of the Moon," Scientific American, 46 (April 1978), 44-6.